Ett recept från midsommar.


Den här Lax- och romtårtan serverade jag på midsommarafton. Den var väldigt enkelt att göra, gjorde grunden dagen innan så den fick stå och stelna i kylen. Innan jag serverade den smetade jag ut rom och toppa med gräslök. Tårtan blev väldigt god och en favorit på buffén.

 

Ingredienser


100 g kavring
50 g Arla smör
4 gelatinblad
200 g kallrökt lax
1/2 dl hackad gräslök
500 g Arla Köket Kesella kvarg
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm stött svart- och rosépeppar
100 g löjrom eller stenbitsrom


Gör så här:


Mixa brödet. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut på botten i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Ställ i kyl. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Finhacka laxen. Blanda lax, gräslök, kvarg, crème fraiche, vitlök och peppar. Smält gelatinet på svag värme och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och låt stelna i kyl minst 4 tim. Bred över rommen och garnera med gräslök vid servering.

 

 

Receptet hittade jag på arla.se


Kommentarer

Senka

Hej,



Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på Hittarecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Med vänliga hälsningar,



Senka

[email protected]

16:48:51 / 2012-05-11 - http://www.hittarecept.se



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!