Provtryckt min första handgjorda schablon.

Kunde inte vänta tills i morgon, så har under kvällen förberett med att göra en av schablonerna till t-shirtarna och provtryckt det på ett gammalt linne.


Schablonen gjorde jag med hjälp av tryckpapper som jag hade mellan schablonpappret och min teckning så att jag slapp rita av samma motiv igen.


Sedan skar jag ut motivet med kniv.


Lämnade mellanrum så att det fortfarande var ett sammanhängade papper. Mycket lättare, för då sitter tryckets alla delar fast i varandra och flyttas inte runt.

 

Sedan är det bara att blanda de färger man vill ha. Jag använde mig av Panduros Palettfärg för textiler.


Köpte ett sexpack med de vanligaste färgerna, de är väldigt lätta att blanda så att man får den färg man vill ha.

 

 

 


Resultatet.

 

Dock for färgen iväg lite vid vissa smådetaljer. Säkert ett nybörjarfel, min schablon var säkert inte den bästa heller, eller så hade jag för mycket färg på duttpenseln.

När färgen har torkat ska jag stryka det med stryckjärn i 5 minuter, och då får det inte vara med ånga eller vatten.
Sedan går det att tvätta i 40 grader.

 

Blev charmigt ändå. Och nöjd är jag, för att vara första gången jag trycker på ett klädesplagg.
Funderar på att trycka en text under. Med mitt spelnick som jag använder när jag spelar och på massor av hemsidor.


Kommentarer

CherryCheek

Har varit sugen på att trycka linnen så länge nu, får ta en sväng till Panduro när pengarna rullar in :)

12:18:56 / 2012-01-18 - http://cherrycheek.blogspot.com



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!